tisdag, april 25, 2006

Vita lögner

Vad är en vit lögn egentligen? Vem bestämmer att den är vit och inte lite grådaskig eller rent av röd? Ok, jag skall inte flumma ut totalt i den frågeställningen, men jag undrar egentligen om jag skall ha dåligt samvete för saker som kanske bara flyger ur en utan att man hinner tänka. Det gäller väl oftast ganska obetydliga saker och det händer inte så ofta, men det känns lite onödigt ändå. Å ena sidan ganska trivialt men samtidigt onödigt.

Jag var nämligen på Frölunda Torg på väg hem efter jobbet. Har några saker på min "att-göra-lista" innan vi skall ner till Helena. På torget kryllade det av försäljare av dels majblommor och dels Cortegé-program. Majblomma skall jag köpa men jag hade inga kontanter på mig, och programmet har jag ingen lust att köpa om jag inte är hemma över Valborg. Sicksackade så gott jag kunde men efter att både köpt 25-års present till Helena och lyx-choklad till mig (ja nu igen ;-)) så gick det inte att undvika en enträgen Chalmers-kille för han överraskade mig lite och då släpper jag ur mig: "Jag har redan ett!" och ler så trevligt jag kan ... Eh??! Antingen så förstår man kanske inte varför jag ens ägnat 5 min till att skriva detta nu eller så kanske man håller med mig. Chalmers-killen vet ju inte så det spelar ju ingen roll, det är ju dessutom inte sårande eller något sådant. Men. Jag undrar bara varför är det så lätt att göra saker smidigare när det inte spelar någon som helst roll. Jag irriterar mig på andra människor som gör så, i alla fall om det är systematiskt. Ja ja, det var dagens tankar.

Jag har lyckats bocka av växla pengar, köpa present och sätta-fart-på-visakortet-nu-när-lönen-kommit, så nu är det lite kvar här hemma istället.

Förövrigt så provade jag för ett tag sedan ett par skor som Lina hade köpt, och de var sååå skööna.. och fina så klart. Lina är den enda som ens kommer i närheten av min skostorlek så man får ju snegla lite på vad hon köper.... Idag skulle jag kolla om de fanns kvar i affären och hittade dessutom en annan modell som var ännu skönare, men inte riktigt lika fina. Hur lätt är det att bestämma sig när man bara har 0,25 lunchrast kvar ??! Jag köpte båda istället .... Kan någon komma hem till mig och hjälpa mig att bestämma mig?

Inga kommentarer: