söndag, juni 11, 2006

Expedition med fotoklubben

Så trött så trött!! Men här kommer i alla fall en liten sammangfattning över senaste äventyret:

I torsdags så var jag bara på kontoret några få timmar, sen skulle jag och en kollega på ett kundbesök i Skövde. Vi var lite tidiga och han med en schysst lunch inne i lilla Skövde som jag inte sett så mycket av innan. Efter mötet så följde jag inte med tillbaka utan kollegan droppade mig på järnvägsstationen där jag istället blev upplockad av två från fotoklubben och så åkte vi till Hällefors. Detta lilla lilla samhälle ligger långt bort i skogen kan man säga, ganska nära mer kända Grythyttan, i Bergslagen alltså.

Vi checkade in på Sörälgens Camping och väntade in de andra bilarna, totalt var vi 12 personer från klubben. Campingen låg helt avskiljt ute i skogen och det var helt underbart förutom myggen. Vi bar ut ett av borden ur stugorna och satt ute och lyssnade på fåglarna och åt middag.

På fredagen tog vi bilarna och besökte Pershyttan. En "hytta" från tiden de bröt malm. Det som finns att fotografera är de vakra omgivningarna, gamla hus och arbetsredskap. Det var ganska svårt att få fina bilder på är alla gruvhål som också finns här och var. Tydligen var det på medeltiden som man började den allra första verksamheten. Det tar några timmar för alla att strosa runt och bekanta sig med området och välja vinklar och ställa upp stativ mm. Vädret var mycket varmare och klarare än väntat så jag blev lite röd om armarna visst och ordentligt svettigt att bära omkring på utsrustningen, jag var ändå den med lättast kamerapackning. Från Pershyttan blev det några andra liknande besök till lämningar, men för mig var detta inte lika intressant ur fotosynpunkt så jag tog det mest lugnt, var ganska trött på eftermiddagen också. Dock gjorde vi ett besök i den otroligt gulliga staden Nora. Jag var trött, svettig och kissenödig men blev ändå så förtjust i detta ställe! Det fanns även en del äldre tågvagnar och lok, och veteranjärnvägen var en stor sak i lilla Nora.

På kvällen var det grillning och diskussioner om man skulle upp vid soluppgången för att fota eller inte. Det var till Knuthöjdsmossen man ville åka och fota soluppgång med dimma och fåglar. Men dimma kan man inte få på beställning. Vi bestämde i alla fall men alla ville inte följa med utan ville hellre sova. Kl 3 på lördagsmorgonen segade vi upp och klev mer eller mindre direkt in i bilen. Det var tyvärr ingen dimma vid mossen men vi blev hyffsat förvånade att upptäcka att det var en annan fotoklubb (från Örebro) som redan hade kommit dit. 7 bilar på parkeringen var ju inte vad man hade väntat sig. Myggen var verkligen EXTREMA, så illa att jag i början nästan kände att paniken kom krypande. Myggmedlet gjorde att jag nästan inte alls blev biten, men det var 7 myggor PÅ kameran, 7 på händerna, 7 i ansiktet och det dubbla framför kameran. Men så småningom bytte vi plats och det blev i alla fall lite bättre. Kolla in bildena som jag lägger upp om några dagar! Men detta var nog ändå långt i från så illa som det kan vara. Efter nästan 3 timmar på mossen så åkte vi hem och sov tre timmar till innan det var dags att åka till naturreservatet Björkskogsnäs. Väldigt vackert med ombytande natur och med en speciell sevärdhet i blomman "Guckuskon". Det är faktiskt en orkidé och vi hade tajming att den blommade nu. Många timmar blev det här, men vi stannade även vid Gränshytteforsarna och ett annat ställe med väldigt gamla kvarlevor från gruvorna. Det sista var inte by-likt som det vi sett tidigare, utan slingor i skogen som ledde till olika gamla ruiner och lämningar från den tiden. Man kunde tydligast se just arbetet med att bryta ur berget. På ett ställe kom vi till en klyfta där det fortfarande låg snö/is kvar. Kändes väldigt konstigt när man svettats i 25 grader en hel dag.

Stannade i Hällefors för att äta pizza. Pizzabagarna såg väldigt handfallna ut när det kom in 12 st på en och samma gång. Antar att vi fördubblade deras omsättning av vad de hittills hade dragit in på dagen. Väl tillbaka till campingen så var det några som var modiga och tog ett kvällsdopp i sjön Sörälgen och sen såg vi andra halvleken på den otroligt dåliga fotbollsmatchen mellan Sverige och Trinidad&Tobago. Lite öl och lite snacks avrundade kvällen.

Idag var det städning och ihopsamling av alla prylar så att vi kunde bli klara för avfärd. På vägen hem, innan Karlsskoga, stannade vi vid Granbergsdals hytta. Inte helt olik den första hyttan vi såg i Pershyttan, men ändå inte samma upplägg på området. Jag satte mig aldrig in i detaljerna så jag vet inte vad skillnaderna är egentligen. Vi strosade runt ett par timmar och fotade och njöt av solen. Avslutade med lite fika och sen åkte alla hemmåt.

Väl hemma så slängde jag bara in väskorna och åkte hem till Mia/Wille/Isabel/Wilma eftersom Wilma hade tre års kalas. Egentligen missade jag kalaset men jag fick i alla fall hälsat på de flesta på den sidan släkten och sen blev jag kvar ett tag för att leka lite med tjejerna och prata med Mia. Hon har dessutom skaffat häst, fjordingen Harald med sällskap, så det blev snack om honom och en personlig introduktion.

Många saker på gång i veckan men jag hoppas på att bilder från både Sthlm och fotoresan kommer upp snart!

Inga kommentarer: