onsdag, oktober 04, 2006

Blixtar och dunder

Äntligen har jag fått mitt efterlängtade åskoväder. Klev ut ur duschen nu på kvällen och då var det i full gång. Plötsligt fick jag för mig att jag skulle försöka fotografera spektaklet. Hann inte klä på mig så det var handduk i håret, handduk runt kroppen och tofflor på fötterna och så ut på balkongen med kamerautrustningen i högsta hugg. Tur att man har inglasat, annars hade det blivit rejält kallt och blött. Mitt i all upphetsning så tänkte jag galet och ställde bländaren i fel ända av skalan, förstod inte alls varför bilderna blev SÅ ljusa när jag väl lyckades pricka in några blixtar. De flesta var sådana som "bara lyser upp" medan jag gärna ville ha sådana där "zick-zack-blixtar". Här är en bild utan blixt som visar hur mörkt det egentligen var.





Under, samma vy men med blixt, ganska snygga blixtar men för ljust :(



Sen kommer en och samma bild, den första utan ändringar. Med lite ändringar kan man se på den andra lite mer hur själva blixten såg ut, ganska häftig! Himla synd att jag efteråt kom på vad jag hade gjort för fel.


















Sen var det som om åskan gav mig en andra chans, för den kom nämligen tillbaka igen. Tyvärr fick jag inte lika bra möjligheter denna gången, men här är i alla fall en bild.


Inga kommentarer: