måndag, april 30, 2007

Halmstad

Sen i fredags efter jobbet har jag varit på besök i min gamla hemstad Halmstad. Det har varit riktig semester feeling och idag är jag ledig och fortfarande kvar även om det är måndag.

Jag hälsat på lite olika vänner och har fått en rejäl naturdos. I lördags var det dags att vara med om något nytt, som krävde att jag gick upp innan solen ... inte varje dag tjejen är uppe innan fyra, särskilt inte på helgen, men det var jag i alla fall. Anledningen var att jag skulle få vara med och se hur det går till att ringmärka fåglar. Detta kräver att man sätter upp nät man fångar dem i och de skall vara uppe när solen går upp. Ser lite bryskt ut att fånga fåglarna osv, men utan annan information över hur fåglar fungerar och tar intryck av saker och ting så måste jag säga att de hanteras väldigt bra och det är ett bra syfte. I vilket fall så är jag väldigt glad att igen fått vara med om något nytt, som inte brukar ingå i min värld och vardag.




I söndags var jag runt i kommunen med Uno och njöt av vädret och den vackra våren. När jag passerade Vildshärad som ligger strax norr om Halmstad så körde jag förbi denna gårdsbutik. Tycker särskrivningen på skylten var underbart rolig och det fick mig att tänka på att det är var varje kvinna behöver ute på landet; jord, gubbar och potatis ;o)
Sen gick jag en lite promenad på den relativt tomma stranden i Ringenäs och fick knäppa jackan lite, men det var ändå väldigt behagligt. Sen var nästa stopp i Grötvik och Stenhuggeriet. Nere på några klippor kavlade jag upp byxbenen och solade lite. Sittade på alla nyckelpigor som hade gjort detsamma. Dock har de inte lika vita ben som mig! Spande på lite fåglar och letade även efter sälar, men utan framgång.
Min fd. kombo Carro bor ju kvar i stan men verkar snart vara på väg mot södre breddgrader tillsammans med Adam. Jag tittade in för en fika och blev lite uppdaterad om det kommande barnet, kommande lägenhet i Helsingborg och jag fick visst redogöra lite för mina förehavanden i Halmstad :o)
Men sen fick Uno tuffa vidare. Hade en bra bildplan om att fota svajande rapsfält med lång slutartid för att se hur det skulle kunna se ut. Låt häftigt om man skulle kunna få samma effekt som när man gör det samma med vattenfall eller liknande. Tog mig till Sperlingsholm där det mesta är vackert. Dock gick raps-planen lite i stöpet för det var lite för ljust för att komma ner i de långa tiderna som krävdes. Blev lite andra bilder i stället. Det kryllade dessutom av fasaner som sig bör i så fina marker.


Ivars kulle.




Inga kommentarer: