fredag, mars 16, 2007

Homo i kyrkan

Nu börjar det likna något tycker jag. Svenska kyrkan är först i världen med att homo-par är välkomna att gifta sig i kyrkan. Då jag inte är helt insatt i SKs regler vet jag inte om det kommer bli exakt jämlikt, men det måste ändå vara ett stort steg. Ensilda präster kommer säkert kunna välja att inte viga. Fråga är hur aktuellt detta ändå blir, misstänker att det inte kan vara så många homosexuella som är starkt troende med tanke på kyrkans (tidigare?) syn på homosexualitet. Jag kanske är ute och cyklar, men det är min spontana tanke i alla fall.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=629253&rss=2216

11 kommentarer:

Jessica sa...

Tycker det var på tiden att det homokärleken kom in i kyrkan! Är det inte Gud som förspråkar att alla är lika inför honom och allt vad det där? Är inte heller helt insatt, men nåt har inte riktigt klingat rent när kyrkan stängt ute delar av den kristna skaran... Äntligen, säger jag bara...

Anonym sa...

Kärlek är inte samma sak som att tillåta allt. Läs på innan ni uttalar er, annars blir ni bara patetsikt postmoderna unga människor med noll koll.

Anonym sa...

Jo då, det finns många troende homosexuella, som dessutom är aktiva medlemmar i kyrkan. De har varit martyrer i ordets ursprungliga mening i många långa år, dvs lidit för sanningen; att få älska sin partner OCH få vara troende. Även när kyrkan varit förtryckande eller bara allmänt vag - majoriteten av samfund i världen är ju fortfarande klart negativa - har de hållit fast vid sin tro och hoppats.

/ Erik

Anonym sa...

Menar förståss patetiskt.
Varför ska det vara så svårt att acceptera att kyrkan har en tro? En tro som älskar människor men inte allt det som människor är och gör. Tror man att Guds kärlek kan förändra en människas hela liv är det inte kärlekslöst att säga att inte allting är rätt och upp till var och en. Gör inte den kristna tron till vad den inte är. Den är kärleksfull men kanske inte på det sätt som vi har tunnat ut kärleksbegreppet idag. Den är evig.
Läs och lär om kärlekens offer och lär er respektera andra människors tro.

Anonym sa...

Hej Erik!

Jag tror att din tro säkert är starkare än min eftersom du fått lida för den och stått fast ändå. Samtidigt är nog vår tro olik varann. Jag litar fullt och helt på att man kan tro på Jesus som världens och sin egen Frälsare lika mycket vare sig man är kvinna eller man, hetro eller homo, vit eller svart. Frågan är nog mer vilket slags evangelium vi tror på?
Gud älskar dig, Han älskar också mig. Jag önskar bara att de kristna som inte tror att Gud sanktionerar homosexuella relationer ska få finnas till och inte alltid bli förpassade till den fördömande skaran. För de försöker tro på ett evanglium som kan förändra hela världen, som redan har gjort det.

Anonym sa...

Vart är Världen på väg ?? Nu börjar det urarta helt,stackars barn som inte kan välja föräldrar och det ska vara vi äldre som tänker åt barnen ?nej tror ni tänker väldigt ego,meningen med livet är väl fortplantningen,hur kommer världen att se ut om 100år med den här utvecklingen ?men det verkar gå trender i allt nu förtiden,sen GÅR jag UR Kyrkan nu direkt det här var droppen helt,låt alla få älska den dom vill,men BEGÄR inte alla rättigheter för det,vad är meningen med livet? ska människan dö ut helt,ska alla homo leja andra för att få barn ?Tror ni inte tänker så långt utan bara för stunden,VAKNA UPP

Anonym sa...

"patetiskt postmoderna unga människor utan koll" måste vara dagens bästa. Tycker det är kul (eller det skulle vara kul om det inte var på riktigt) när sk. kristna som aldrig orkar igenom bibeln tar sig moralisk rätt att döma andra människor. De använder bibeln som en vertygslåda för att snickra ihop belägg för sin fördomsfullhet. Ta bibeln på allvar och döda de som arbetar på söndagar, tillåt månggifte och sup ner era föräldrar och gör skaffa barn med dom innan ni uttalar er om bibliska värderingar.

Jessica sa...

Men som jag skrev allra först här, jag kan inte och jag vet inte så mycket om religon och så, men är inte Guds budskap att älska alla? Oavsett vad... Jag vet inte, men det är det jag är uppvuxen med när jag var liten och det blev tjafs om svarta och vita och bögar och lesbiska, Gud älskar alla... Men vad vet lilla jag...?

Rebecka sa...

Hade lite svårt att veta om någon av kommentarerna faktiskt menade något om det jag skrev. Jag vill i alla fall understryka att jag har en respekt för olika religioner, men oavsett om det gäller religion eller andra sammanhang så ser jag det positivt när man behandlar människor mer och mer jämlika. Kanske postmodernt men inte utan koll. Jag har många gånger hört kommentarer om den svenska kyrkan och att den är konservativ och inte så förändringsbenägen, alltså ser jag detta som ett föredömligt beteende. Jag har även förståelse för att alla av denna tro inte står på samma fot i frågan, men så är det i de flesta sammanhang. Konsensus är ofta utopi. Så nu skall den här postmoderna ungdomen (någon kallade mig ungdom *yippie*) strax sova.

Anonym sa...

Kära alla!

Det är så svårt att prata om dessa saker, livets alla olika frågor och det stora ämnet Gud och tro såhär. Förlåt mig om jag har sårat någon, jag yttrade mig nog lite drastiskt i början då jag i stunden var upprörd och trött på det moderna Sverige med alla moderna åsikter. Jag står fast vid min tro men jag vill inte bråka med någon för det hjälper inte.
Om Gud har visat vem Han är i Jesus Kristus, låt oss då gå till Honom och tro på Honom. Det är där allt börjar och slutar. Frid. Mia

Anonym sa...

o till dig kära Rebecka.
En stor och allvarlig konsekvens av att Svenksa kyrkan i Sverige vill vara så först med detta är att de förlorar all sin ekumeniska trovärdighet, tvärtemot vad ärkebiskopen själv säger.
Varför?
För att i samfund och kyrkot världen över undrar man vad som pågår i Sverige egentligen när kyrken fattar beslut som strider mot sin egen tro. Vi här i Sverige må tro att vi har kommit så långt men det är vårt eget högmod som talar. Det är sorligt tycker jag och inte alls någonting att önska