måndag, juli 16, 2007

Roadtrip Småland dag 1

OBS! Detta är mer en reseberättelse än blogg = långt inlägg

"Vi kan ju försöka att komma iväg vid nio" säger Lina dagen innan, men är det semester så är det! Vår plan var: ut i småland till alla möjliga outlets, gårdsbutiker och kanske ett dopp i en fin sjö samt sova på lättast och billigast sätt. Min väg gick först förbi pappa och hämtade en GPS medan Lina startade Outlet-semestern på Freeport, sen lämnade vi Kungsbacka vid 11-tiden... ungefär.

Vi hade siktet inställt på Hällingsjö-trakte. Jag tyckte att det var passande att ta vägen förbi Öjersbo och kolla in hur det såg ut i området. "Mina" gamla hus stod kvar, dock var det senare i ganska dåligt skick såg det ut som. Nästan som om de inte har gjort något där alls sedan de köpte det 1993 (?). Min lilla friggebod, som jag hade som mitt egna kryp in, har nog blivit ett förråd och den stod nästan helt invuxen i en buske. På det "stora" huset hade ytterdörrens lack nästan helt flagnat av och trät hade börjat svartna.

Första affären vi besökte var sen Stjernboden på vägen mellan Ubbhult och Hällingsjö. Hittade ett väldigt fint, handgjort ge-bort-kort som jag skall använda om ett par veckor då det blir stort kalas. Dock inga kläder vilket var det de hade mest av. Dagen fortsatte mot Hyssna, Skene, Kinna, Gällsta. Denna bild tog jag på väg mot en matpaus i Skene, tyckte den var lite kul.

Så småningom letade vi oss in i de djupaste skogarna i Småland, Haboarp. LinaA´s kille Martin har familjehus där och de skulle vara där över natten. Lägligt nog tog vi oss dit och passade på att få sova i riktig säng, med bra dusch och så vidare.

Gården ligger jättefint avskilt i vacker skog med lite åker närmast. Inte långt bort ligger sjön Rusken. Lina och Martin hade handlat och vi startade grillen medan den arrenderande bonden jobbade på åkrarna jämte, passande antagligen på medan det var lite svalare. Jag och Lina hade i alla fall blivit riktigt varma i bilen under dagen. Gott, grillat ute på gräsmattan men väldigt trötta. In en stund framför TVn men det var bara jag som orkade se hela 'Road House'.


Dagens rutt:

Inga kommentarer: