måndag, juli 02, 2007

Sveriges tredje största...

...stad känns faktiskt ganska stor. I alla fall i måttet av vad den har att erbjuda. Jag har inte varit i Malmö tidigare men den har gett ett bra intryck! Det är en vacker stad med en gammal kärna och de har spännande områden på gång. Området med Turning Torso är tokigt modernt och därför läckert och skrämmande på en gång.

Det händer mycket i staden, det verkar finnas en härligt levnadspuls utan att det för den sakens skull blir för stort. Att Köpenhamn ligger runt hörnet vet vi alla, men det är verkligen nära en annan lika spännande stad! Det insåg jag nu i helgen och det är häftigt tycker jag att de ligger så nära med så bra förbindelse.

Det finns även en stark känsla av kontinenten i Malmö. Vägen ner till vår camping i Limhamn (Sibbarps camping/Malmö camping) går längs havet och det känns lite som ett annat land. Campingen var för övrigt bra. Vi hyrde en fin och ren stuga med både kokplatta, kylskåp, TV och rinnande vatten. Toalett och dusch var bra, dock vet jag inget om det andra som tillhör gemensamhetsytor eller kiosk eller liknande. Kan i alla fall rekommendera den om du är på camping-humör.

Det finns ett par kännetecken som fastnade i min kamera även om jag sällan haft så dåligt fotoinspiration även när jag varit ute på resa. (bilderna blir större om man klickar på dem).





Jag var i väg på något som JAK kallar sommarseminarium. I fredags träffades vi mest för att samlas och starta helgen. Lördag och söndag innehöll först instressanta föredrag på förmiddagen fram till lunch. Efter fantastisk mat så finns det möjlighet att sitta med i mindre grupper där man väljer grupp efter vilket tema eller frågeställning man vill vara med och diskutera eller lyssna till. Idag var det sista dagen och vi fick en uppdatering av vad som händer i JAK just nu och lite uppföljning på pågående projekt.

Vad var det då för föredrag? Som jag skrev tidigare var årets tema Social Ekonomi och även om jag numera har lite bättre koll på vad som menas med detta uttryck så är det inte lättare att beskriva det ändå =) Det är ganska omfattande och det handlar inte bara om en sak. Men, ekonomi kan vara så mycket mer än aktiekurs på SVTs a-ekonomi eller hur bra din Internetbank är i senaste Råd & Rön. Ekonomi kommer in i allt. det genomsyrar allt och faktum är att dagens ekonomi är inte rumsren. För att för en mer social aspekt på detta kan man göra och mycket och diskutera destomer. JAK är i alla fall en del i allt detta.



Inga kommentarer: